dara dara .

dara

فيزيوتراپي دست

 

در آسيب هاي دست مثل شكستگي ها يا آسيب هاي عضله، اگر اين عضو تورم داشته باشد، اول با آموزش حركات صحيح دست را بالاتر از سطح بدن قرار مي دهند تا با دامنه حركتي كوتاه تورم را تخليه كرد. بعد از آن براي جلوگيري از كوتاهي تاندون هاي دست يا چسبندگي عضلات تمرينات كششي استفاده مي شود. در مرحله آخر تمرينات تقويتي براي همه عضلات و كامل كردن دامنه حركتي براي بازگشت بيمار به فعاليت هاي عادي به وي داده مي شود.

 

روش هاي فيزيوتراپي دست

جريان الكتريكي: جريان هاي الكتريكي در كاهش درد، تورم، بازآموزي حركات و ترميم عصب به كار گرفته مي شود.

 

اولتراسوند كه موج هايي با فركانس بالا توليد مي كند، با هدف كاهش  التهاب، چسبندگي و كمك به فرآيند ترميم بافت استفاده مي شود.

 

ليزر: ليزر با سه هدف كاهش درد، ترميم و كاهش التهاب استفاده مي شود.

 

مگنت: نيروي الكترومغناطيس با هدف كاهش درد و كمك به جوش خوردگي استخوان استفاده مي شود. اين دستگاه در شكستگي هاي جوش نخورده بسيار موثر است.

 

هات پك يا گرما دهي: گرما براي نرم شدن بافت نرم در فيزيوتراپي دست قبل از شروع درمان هاي دستي و همچنين كاهش درد استفاده مي شود.

 

سرما درماني: براي كاهش التهاب و كم كردن درد بعد از تمرين درماني مي توان از سرما استفاده كرد.

 

حمام متضاد: از گرما و سرما به صورت متوالي پشت سر هم در كاهش تورم، درد، اختلالات عصبي و اماده شدن براي درمان هاي دستي استفاده مي شود.

 

براي به دست آوردن دامنه حركتي و كشش عضلات كوتاه شده، تجهيزات مختلف ورزشي مثل كش ها ، وزنه ها و ساير وسايل تمرين درماني هم به كار گرفته مي شود.

 

فيزيوتراپي انگشتان دست

انگشت دست داراي سه مفصل است. يك مفصل كه به ناخن نزديك تر است و به آن مفصل اينترفالانژيال ديستال DIP مي گويند. مفصل بعدي كه به كف دست نزديك تر است يا به عبارتي مفصل مياني انگشت را مفصل اينترفالانژيال پرگزيمال PIP مي نامند و مفصل بين انگشت و كف دست مفصل متاكارپوفالانژيال MCP نام دارد.

 

براي درمان آسيب هاي مفصل مياني انگشت، اين مفصل را در حداقل مدت ممكن بي حركت كرده و بلافاصله بعد از بي حركتي حركات آن را شروع ميكنند. درمان محدوديت حركتي در مفصل مياني انگشت مشكل است. تورم اين مفصل  امكان دارد طولاني شود و محدوديت حركتي آن ديرتر بهبود پيدا كند.

 

با حركات فيزيوتراپي ميتوان بر محدوديت حركتي كه بعد از ضربه در مفاصل انگشت به خصوص مفصل مياني ايجاد شده، غلبه كرد. انجام به موقع اين حركات زير نظر پزشك متخصص و فيزيوتراپيست  نتيجه درماني بهتري به دنبال دارد. 

 

فيزيوتراپي دست نوزادان

بيماري erb palsy يا ضايعه شبكه بازويي به دليل كشيده شدن دست و آسيب به شبكه بازويي نوزاد در زمان تولد به وجود مي آيد. در اين ضايعه اعصابي كه مسئوليت حس و حركت بازو، دست و انگشتان هستند آسيب مي بينند و كودك در حين تولد حس و توان حركتي دستش را ازدست مي دهد. 

 

درمان كودكان مبتلا به ارب پالسي از هفته سوم آغاز مي شود و اين درمان تكنيك هاي فيزيوتراپي دست و pnf و تمرين درماني به همراه استفاده از جريان هاي الكتريكي را در بر مي گيرد.

 

مدت فيزيوتراپي دست

مدت زمان فيزيوتراپي دست به عارضه ايجاد شده بستگي دارد. براي مثال اگر آسيب در ناحيه عصب فرد باشد، درمان آن زمان بيشتري نياز دارد اما زمان دوره در گرفتگي هاي عضلاني و يا اسپاسم ها، و تاندونيت ها كاهش پيدا مي كند. آسيب ديدگي درمان هاي دستي فيزيوتراپي و ماساژ درماني نيز در اين موارد كاربرد دارد. زمان فيزيوتراپي در شكستگي هاي استخواني به نوع و محل شكستگي بستگي دارد و تا بهبودي كامل دامنه حركتي و عملكردي فيزيوتراپي ادامه دارد.


برچسب: فيزيوتراپي دست،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۲:۵۳ توسط:dara موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :